STREFA PROJEKTANTA

STREFA
PROJEKTANTA

 

ZAMÓW WYCENĘ

 

Projektanci

Na nasze wzornictwo składają się oryginalne projekty malowideł ściennych z okresu PRL autorstwa nestora rodu. Znajdziecie Państwo również współczesne wariacje na temat tych historycznych dzieł oraz autorskie prace nawiązujące stylistyką i klimatem do wzornictwa lat 50. i 60.

Zapraszamy do zapoznania się z sylwetkami twórców zaangażowanych w projekt FREZO.

 

Franciszek Michałek, lata 40.

Franciszek Michałek

 

Franciszek Michałek urodził się w 1923 r. w Ostapiu na terenie dzisiejszej Ukrainy w rodzinie beskidskich górali, którzy po I Wojnie Światowej przenieśli się na Kresy. Dzieciństwo spędził we wsi Podolina w pow. rypińskim, dokąd jego rodzice przenieślii się pod koniec lat 20. W trakcie II Wojny Światowej odbywał przymusowe roboty na terenie Prus. Po jej zakończeniu przybył do Torunia, gdzie rozpoczął studia na Wydziale Sztuk Pięknych UMK. Dyplom z malarstwa pod kierunkiem Tymona Niesiołowskiego uzyskał w 1950 r.

Choć pozostawał pod wpływem swojego promotora, mimo jego starań, Michałek nie dał się namówić na propozycję asystentury na uczelni. Przeniósł się do Bydgoszczy, gdzie stworzył swoje pierwsze wielkoformatowe kompozycje ścienne. Projektował dekoracje do szkół, urzędów, kawiarni. Po powrocie do Torunia w 1960 r. chcąc udowodnić Niesiołowskiemu, że wciąż zasługuje na miano jego najlepszego studenta, rozpoczyna przygotowywania do wystawy. Tworzy obrazy sztalugowe oraz opracowuje własną technikę rysunków na celuloidzie. Mimo sukcesu wystawy, lata 60. XX w. to dla artysty okres przede wszystkim działalności w Związku Polskich Artystów Plastyków. Pełnił kolejno funkcje sekretarza, prezesa, członka Rady Artystycznej toruńskiego związku i temu poświęcał większość czasu, energii, jak również własnych pieniędzy. Do końca lat 70. XX w. zaprojektował i wykonał ok. czterdzieści dekoracji ściennych, m.in. w Bydgoszczy, Ciechocinku, Włocławku czy Toruniu.

Każdą realizację poprzedzały dziesiątki szkiców, wersji projektów, często niewiele różniących się od siebie. Przerywał wykonane już częściowo prace i zaczynał je od nowa. Wersją ostateczną była zazwyczaj ta, którą udało się zrealizować w wyznaczonym terminie. Tworzył własne techniki, eksperymentował, konstruował nowe narzędzia i opracowywał sposoby pracy na różnych podłożach. Ulubioną techniką artysty stały się rysunki na celuloidzie, które podczas premierowej wystawy spłonęły. W zakresie projektowania elementów wyposażenia wnętrz szczególnie chętnie stosował igielit. Po zbudowaniu własnej tokarki jego znakiem rozpoznawczym stały się toczone, modułowe elementy z drewna, z których składał swoje prace, takie jak świeczniki czy lampy. W celu sprawnego tworzenia projektów wnętrz skonstruował autorski stół kreślarski oraz dodatkowe narzędzia, które pozwalały na szybką i precyzyjną pracę projektową.

Działalność twórczą zakończył na początku lat 80. XX w. Zmarł zapomniany w 2006 roku w Toruniu. Pozostawił po sobie kilkaset projektów, szkiców i pomysłów, zarówno malarskich, jak i tych związanych z elementami wyposażenia wnętrz. Większość z nich ujrzało światło dzienne dopiero po jego śmierci.

 

Więcej:
www.fmichalek.eu

Franciszek z synem Piotrem, Toruń, ok. 1971

P+F. Michałek

 

Projekty sygnowane P + F Michałek powstają od 2012 roku. Każdy z nich jest zapisem międzypokoleniowego dialogu dwóch twórców – syna Piotra z nieżyjącym już ojcem Franciszkiem. Dialogu, ujętego w ramy sztuki i designu, prowadzonego poza określonym miejscem i czasem w uniwersalnym języku znaków plastycznych. Impuls rozpoczynający tę rodzinno-artystyczną wymianę myśli stanowi zawsze kompozycja ojca, a jej interpretacja należy do syna. Jakiś pomysł na mural czy mozaikę sprzed kilkudziesięciu lat, może grafika albo niedokończony szkic… tak to się zaczyna. Każdy projekt stanowi więc syntetyczną wypowiedź obu Michałków, konsensus oparty o wpisane w konkretną płaszczyznę kolory, plamy, punkty i linie. Piotr Michałek zapisał swój dialog z ojcem w serii tapet, grafik i tkanin, ale obaj nie powiedzieli jeszcze ostatniego słowa.

 

Więcej:
www.piotrmichalek.eu

Kasia Olechnicka, lata 80.

Kasia Olechnicka

 

Z wykształcenia nauczyciel i malarz a z wyboru i zamiłowania ceramik oraz mieszkanka Gdańska. Matka trójki dorosłych dzieci, opiekunka wielkiego psa i leniwego kota, siostrzenica Franciszka. Od 10 lat instruktor ceramiki przekazujący pasję dzieciom i dorosłym niezależnie od ich wieku i płci, wieczna poszukiwaczka informacji i inspiracji.

Zdecydowanie preferuje projekty unikatowe, bardziej dekoracyjne i rzeźbiarskie niż użytkowe. Jej malarska przeszłość znajduje swoją kontynuację w metodach wykańczania prac wieloma warstwami szkliwa lub angobowanym rysunkiem. Z chęcią sięga po szkło jako element wzbogacający prace. Zmęczona większymi realizacjami odpoczywa przy ceramicznej i szklanej biżuterii.

Absolwentka Wydziału Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, członek Polskiego Związku Ceramików, Związku Polskich Artystów Plastyków oraz ZPAP Polska Sztuka Użytkowa.

 

Więcej:
www.olechnicka.eu

Piotr Michałek, lata 80.

Piotr Michałek

 

Zajmuje się grafiką i malarstwem cyfrowym, projektuje tapety, dekoracje ścienne, tkaniny, gobeliny, dywany, aranżuje wnętrza a także tworzy grafikę reklamową.

W latach 2001-2009 zajmował się grafiką reklamową oraz tworzył animacje, aplikacje interaktywne i serwisy internetowe, między innymi dla takich marek jak Canal+, Ale Kino, Cyfra+, Novartis i wielu innych. W późniejszym okresie jego zainteresowania skupiły się głównie na dekoracjach wnętrzarskich oraz malarstwie cyfrowym.

Tapety według jego projektów były prezentowane m. in. w Instytucie Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie. Dla brazylijskiej firmy Tapetah stworzył kolekcję dywanów „Echa” złożoną w połowie ze swoich kompozycji, a w połowie z prac swojego ojca (wyróżnienie na targach Abimad’27 w Sao Paulo). Jego dekoracje ścienne oraz dywany zdobią wnętrza publiczne i prywatne w Polsce, Wielkiej Brytanii, Francji, USA i Brazylii.

W swoich pracach z zakresu malarstwa cyfrowego używa tekstur i pędzli z zeskanowanych i wielokrotnie powiększonych naturalnych materiałów, takich jak drewno, rośliny czy kamienie. Łącząc je i mieszając ze sobą uzyskuje efekt wyrazistych faktur, które są charakterystyczną cechą jego twórczości. Stylistyka jego prac bliska jest surrealizmowi i abstrakcji, często nawiązując do sztuki etnicznej.

Od lat popularyzuje i przywraca pamięć o swoim ojcu, Franciszku, i jego twórczości tworząc i prezentując tapety na podstawie jego wielkoformatowych malowideł ściennych m. in. na Gdynia Design Days, Łódź Design Festival. czy w Instytucie Wzornictwa Przemysłowego. Kolekcja tapet wg. projektów jego ojca została nagrodzona prestiżowym znakiem Must Have na łódzkim festiwalu w 2017 roku. Poza tym realizuje projekt „P+F Michałek” złożony z autorskich kompozycji, w których wykorzystuje szkice i niedokończone prace swojego ojca.

Absolwent Projektowania i Aranżacji Wnętrz w Związku Polskich Artystów Plastyków „Sztuka Użytkowa” Okręgu Warszawskiego. Samouk w dziedzinie grafiki komputerowej.

 

Więcej:
www.piotrmichalek.eu

Pin It on Pinterest

Share This