STREFA PROJEKTANTA

STREFA
PROJEKTANTA

 

ZAMÓW WYCENĘ

 

Nasza historia

FREZO DECORATION to ekskluzywna marka dekoracyjna z produktami inspirowanymi powojenną polską sztuką oraz wzornictwem. W naszej ofercie znajdziecie Państwo tapety będące adaptacją malowideł ściennych z tamtego okresu oraz współczesne projekty tkanin, ceramiki i innych elementów wystroju wnętrz, stylistycznie nawiązujących do lat 50. i 60. Przywracamy do życia zapomniane, nieistniejące dzieła na podstawie zachowanych szkiców i projektów aby znów mogły cieszyć oczy miłośników i koneserów dobrego wzornictwa.

Dziś zapomniane, nieistniejące dekoracje, o wysokiej wartości artystycznej, przywracamy do życia na podstawie zachowanych szkiców. Dzięki nim zdobimy współczesne wnętrza miłośników i koneserów unikalnego wzornictwa.

Tapety FREZO były wielokrotnie doceniane i nagradzane, zarówno za wzornictwo, jak i jakość. Nasze produkty otrzymały m.in. znak Must Have 2017 przyznawany przez Łódź Design Festival, znalazły się również w finale prestiżowego konkursu Dobry Wzór organizowanego przez Instytut Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie oraz otrzymały wyróżnienie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Historia naszych projektów sięga lat 50-tych ubiegłego wieku. Wówczas właśnie toruński artysta Franciszek Michałek (1923-2006) kończy studia na Wydziale Sztuk Pięknych pod kierunkiem słynnego Tymona Niesiołowskiego, jednego z najwybitniejszych polskich malarzy XX w. Odrzuca ofertę swojego mistrza pozostania na uczelni i przenosi się do Bydgoszczy, gdzie tworzy swoje pierwsze monumentalne kompozycje ścienne. Projektuje malowidła w sanatoriach, kawiarniach, biurowcach, hotelach i kinach. Ten rodzaj sztuki staje się jego specjalnością i sposobem zarabiania na życie. Do końca lat 70-tych tworzy kilkadziesiąt monumentalnych malowideł ściennych w wielu miastach.

Na początku lat 80. Franciszek przestaje tworzyć, odchodzi w zapomnienie. Jego dzieła znikają, przykryte tandetnymi dekoracjami z przełomu lat 80. i 90. Tak ta historia mogłaby się zakończyć, ale po jego śmierci odkryto kilkaset projektów i szkiców do malowideł oraz elementów dekoracyjnych. Te, w większości nigdy nie prezentowane, dzieła składają się na dużą, pośmiertną wystawę w Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu (więcej o wystawie…).

Dwa lata później syn Franciszka wraz z przyjaciółmi przenoszą na tapety oryginalne dekoracje ścienne stworzone przez ojca. Wzory sprzed kilkudziesięciu lat ożywają na ścianach współczesnych wnętrz. Tak powstaje FREZO (kombinacja słów: Franciszek i Fresco), a logo marki zostaje stylizowana litera „F” jaką Franciszek oznaczał swoje autorskie świeczniki.

W kolejnych latach oferta FREZO zostaje poszerzona o tkaniny, dywany, ceramikę artystyczną oraz kafle dekoracyjne. Pomimo dużej różnorodności, wspólnym mianownikiem łączącym produkty FREZO pozostaje twórczość i unikalny klimat, jaki stworzył Franciszek. Szkice i prace sprzed ponad pół wieku, aranżowane i interpretowane na nowo przez jego potomków, znakomicie odnajdują sie we współczesnych wnętrzach.

 

Pin It on Pinterest

Share This